Produkt je zařazen:
Popis produktu:
Obalové sklo společně s plochým sklem z hlediska objemu i tržeb globálně dominuje sklářskému průmyslu. Jen za rok 2021 se ve světě prodalo skleněných obalů všech typů za 52 mld. USD. Vedle potravin a nápojů se ve skle uchovávají též léky, kosmetika nebo chemikálie. Konkurencí jsou výrobci obalů z plastů, hliníku nebo papíru. Sklo má proti nim však jedinečnou výhodu ve 100% recyklovatelnosti, intaktnosti a odolnosti vůči vnějším vlivům. Slabými stránkami jsou pak rozbitelnost, váha, a především energeticky a surovinově náročná výroba, čemuž producenti čelí zvyšováním pevnosti a snižováním hmotnosti, kvalitním střepovým hospodářstvím, včetně důsledné recyklace, a hledáním úspornějších a ekologicky šetrnějších způsobů otopu tavících agregátů. V České republice nemá výroba obalového skla tak významné postavení, jako v celosvětovém kontextu. Při hodnotě 5,5 mld. Kč (2021) jí patří až čtvrté místo za plochým sklem, užitkovým sklem a skleněnými vlákny, těsně před sklem ostatním. Největší objem připadá na skleněné lahve, produkují se zde však i další typy obalů, včetně laboratorního skla. Mezi výrobci dominují nadnárodní koncerny. Jde o kapitálově silné značky s vlastním vědecko-výzkumným zázemím a know-how. Mezi podniky ale nechybí ani ty vlastněné českými majiteli. Podle jedné predikce zahraniční analytické agentury by se mělo za rok 2030 ve světě odbýt skleněných obalů již za 80 mld. USD. A přestože za největší a nejrychleji rostoucí trh označuje Čínu, měli by z tohoto pozitivního globálního trendu těžit i čeští výrobci.
Vydavatel: Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, 2023
Kurátor, idea, koncept, texty: PhDr. Petr Nový, Ph.D.
Parametry produktu:
Autor: |
NOVÝ PETR |
Rok vydání: |
2023 |
Počet stran: |
26 |
Vazba: |
Sešitová |
Nakladatel: |
26 |